Epidurale injectie

Bij een epidurale injectie krijgt u ontstekingsremmende medicijnen toegediend via een injectie in de rug. Deze behandeling kan uw pijnklachten verminderen. De ontstekingsremmende medicijnen worden geplaatst in de epidurale ruimte in uw nek of rug. Deze ruimte bevindt zich in het wervelkanaal en loopt vanaf de onderkant van de schedel tot aan de stuit. In de epidurale ruimtebevinden zich bindweefsel, bloedvaten en zenuwwortels. Deze zenuwwortels komen uit het ruggenmerg via de epidurale ruimte en kunnen geïrriteerd raken door diverse oorzaken. Hierdoor kunnen zwelling, pijn en tintelingen optreden. Het doel van deze behandeling is om plaatselijk de ontsteking en zwelling weg te nemen en zo uw pijn te verminderen en daardoor uw functioneren te verbeteren.

Deze behandeling kan plaatsvinden:

• ter hoogte van de nek (cervicaal)
  • ter hoogte van de borst (thoracaal)
  • ter hoogte van de lendenen (lumbaal)
  • ter hoogte van de stuit (caudaal blok)

Indicatie

• Hernia
  • Stenose (vernauwing van het wervelkanaal van uw rug)
  • Pijnklachten door ongeval of slijtage wervelkolom
  • Pijnklachten in beide armen of benen

Techniek
Bij een epidurale infiltratie (ruggenprik) wordt middels een naald een zeer krachtige ontstekingsremmer (corticosteroïd) rechtstreeks in de epidurale ruimte achtergelaten. De plaats van de inspuiting kan wel of niet overeenkomen met de plaats waar u de pijn voelt. De inspuiting wordt altijd zo dicht mogelijk bij de zenuwen geplaatst die geïrriteerd zijn.