PRP Techniek

PRP staat voor ‘platelet rich plasma’ en wordt verkregen na een simpele bloedname. Door het centrifugeren van het bloed worden bloedplaatjes afgezonderd en opgetrokken zodat er een hoge concentratie aan bloedplaatjes kan worden toegediend ter hoogte van het pijnlijke letsel. Dit gebeurt telkens onder echogeleide. De concentratie van het PRP is afhankelijk van de problematiek, maar varieert tussen 3x en 7x. Soms worden er 2 setjes afgenomen omdat meer volume vereist is. Bij gewrichtsproblemen kan voorgesteld worden om een combinatie van hyaluronzuur en PRP te gebruiken. De bloedplaatjes gaan ter plaatse hun groeifactoren vrijgeven, wat gedurende 5 dagen een soort ontstekingsreactie kan veroorzaken, waarna het lichaam aan het herstelfase begint. Meestal wordt de behandeling minstens 2 keer herhaald, met een interval van 6 weken. Afhankelijk van de problematiek wordt er een onderhoudsbehandeling geadviseerd.

Effecten
De eerste positieve effecten worden in principe pas ervaren na 4-6 weken, en vaak pas na de tweede behandeling. Regeneratie van weefsel neemt tijd. Op echografie kunnen we dit ook mee opvolgen.

Verwachte nevenwerkingen
Lichte roodheid, zwelling en toename van stijfheid en pijn tot 7 dagen na de behandeling. Neem hiervoor geen ontstekingsremmers, aangezien dit deel uitmaakt van het helingsproces. Bij teveel last kunt u paracetamol en Tradonal innemen volgens voorschrift of een ijskompres leggen. U krijgt na de eerste behandeling een voorschrift en een ijskompres mee.

Indien u zich zorgen maakt of klachten krijgt die niet hierboven beschreven zijn, gelieve met ons contact op te nemen tijdens de werkuren via +32 470 297711 of info@relieveclinic.be. Bij problemen in het weekend of na de uren gelieve een bericht te sturen naar +32 470 297711. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op voor advies.